„15 millió ember Sauljaként állok majd ott”

Film

Hazaérkezett az Oscar után a Saul fia stábja. A sajtótájékoztatón szó esett a következő filmről, a Saul utóéletéről, az Oscar-gáláról és még Steven Spielbergről is.

„Nem tudom, megérem-e azt, hogy Magyarországon beiktatnak egy olyan miniszterelnököt, aki kedélyesebben irányítja ezt az országot, de az biztos, hogy abba kellene már hagyni ezt a mi-ők retorikát, és jó volna, ha az a pillanat, ami ott az Oscar-gálán megtörtént, nem csak egy pillanat tudna lenni” – mondta el Röhrig Géza arra reagálva, hogy a készítők mennyi örömöt és pozitív visszajelzést kaptak az elmúlt napokban, hetekben – úgy a szakma, mint a rajongók részéről. „Sok üzenetet kaptam, például egy hatéves kisfiútól, akinek megengedte az anyukája, hogy fent maradhasson és megnézhesse a díjátadót, és kézzel írott Hajrá!-kat, úgyhogy már a gála előtt tudtam, hogy 15 millió ember Sauljaként állok majd ott.” A visszajelzés és az érdeklődés szerda délelőtt is megvolt: egy sajtótájékoztatóra gyűlt össze a Toldiban az egész magyar sajtó és a film készítői, no meg az Amerikából frissen hazatért Oscar-szobrocska. Nagy bejelentések nem voltak, a köszöntés után nagyjából érkezhettek is a kérdések – melyek főleg a gálát és a további terveket kívánták körüljárni.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

„Azt azért el kell mondani, hogy ez a gála az idiotizmus egy orvosi esete” – kezdte Röhrig, aki elmesélte, hogy a Saul díjáig nagyjából a nézőtéren kívülről követte az eseményeket, ha ugyanis valaki feláll, és kimegy a teremből, rögtön jön egy önkéntes, és leül a helyére, nehogy foghíjasnak tűnjön a gála helyszíne. „Kígyózó sor állt a terem előtt, mint anno a Lenin-mauzóleumnál. Hát ez nem az én világom.” Nemes Jeles László szinte semmire nem emlékezett a díjátadóról, elmondása szerint végig olyan volt, mintha módosult tudatállapotban lett volna. „Végig azt éreztük, hogy ez nem is igaz, ez nem is történik meg.” A jelöltek ebédjéről viszont vannak emlékei, ott találkozott ugyanis Spielberggel, aki szerint a Saul fia nagymértékben hozzájárul a holokauszt kollektív emlékezetéhez, fontos alkotásnak tartja, és nem is gondolta volna, hogy a Schindler listája után (Spielberg filmjét 1993-ban mutatták be, 1994-ben hét Oscar díjat kapott, köztük a legjobb film és a legjobb rendező díját) ennyi évet kell várni egy újabb, a témát ilyen egyedi módon feldolgozó filmre.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

A nagyon fáradt és a legtöbb kérdésre „erről tulajdonképpen már mindent elmondtam” válaszokat adó Nemes Jeles kézenfekvő módon megkapta a „Hogyan tovább most, hogy az első filmje Oscar-díjat kapott?” kérdést is, amire először viccesen annyit mondott: „Kinéztem egy házat Beverly Hillsben. Nagyon szép.” Majd arról kezdett beszélni, hogy fogalma sincs, hány filmet fog még csinálni, de az biztos, hogy nem akar egy kaptafára menőeket alkotni. „Lehet, hogy ezután egy normális filmet sem csinálok már, ki tudja, minden benne van a pakliban, éppen ez a jó benne.” Hozzátette, persze lehet mérgezett ajándék is az Oscar, mégis inkább jobban érzi magát, hogy ha már egyszer ott voltak, meg is nyerték. A szobrot pedig beteszi egy vitrinbe, és dolgozik tovább.

Jelenleg ugyanezzel a stábbal: a casting már tavaly június óta folyik Budapesten, vidéki nagyvárosokban és a határon túl is, amatőröket éppúgy keresnek, mint profi színészeket, sőt Nemes Jeles titkos terve az, hogy világhírű színésznőt csináljon egy ismeretlen magyar színésznőből. A filmről annyi tudható, hogy Magyarországon forgatják, magyar nyelven, magyar sztorival, de a rendező elmondta, hogy egyszerre lehet több filmtervet is építgetni, most is ezt teszi, mert szeretne majd más nyelven és máshol is forgatni. „A világ viszont kinyílt, ez főleg a finanszírozásban látszik meg, az új filmhez olyanok is jelentkeztek, akik a Saulra még nemet mondtak. Az biztos, hogy a Nemzeti Filmalaptól fogunk rá pénzt kapni, de más, nemzetközi források is lesznek” – mondta el Sipos Gábor, a Saul fia producere.

A Saul fia áprilisban – sok extrával – DVD-n és Blu-rayen is kijön, emellett a Jelenkor Kiadónál több könyv is készül: Georges Didi-Huberman a filmről készült esszéje már meg is jelent, az alkotók terveznek továbbá egy színes-szagos albumot a film készítéséről, illetve további két kötetet, mellyel azt a tudásanyagot kívánják átadni a magyar közönségnek, amit a film készítése során összeszedtek, magukévá tettek. Ebből az egyik a Tekercsek a Sonderkommandóból munkacímet viseli, és azokat a feljegyzéseket tartalmazza, melyeket az auschwitzi Sonderkommando tagjai jegyeztek fel, ezzel dokumentálva mindennapjaikat. Ez eddig magyarul nem volt olvasható. Vági Zoltán történész pedig arról is beszámolt, hogy a Magyar Zsidó Múzeum és Levéltár Saul gyermekei néven indít egy programot, mellyel annak a 100 ezer, Auschwitzba deportált és ott elgázosított gyermeknek a nevét igyekeznek kikutatni, akik eddig névtelenek maradtak. „Nem feledkezhetünk meg a halottainkról, és azért, hogy ez így legyen, a Saul fia nagyon sokat tett – mondta Vági. – Többet, mint mostanában bármi más.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.